penilaian manusia pade aku..

1st story:

setiap hary jumaat ...aku ade g kelas admath anjuran sekolah..walopun sebenarnye aku x boleyh join..tapi cm lah aku kesah..aku nk ilmu..perlulah aku berusaha lebeyh..dgn carenye..aku join kelas tambahan admath ue...dah lame aku join kelas ue....tapi cikgu kelas ue..layan aku cm biase je...sampai lah jumaat lepas..aku berbual dgn kawan baik aku raidah smbil buat latihan admath ue..aku ckp ngan dye aku rindukan sbp aku dulu...lepas ue tetibe je cikgu ue tanye..dialog kami cm ni:

cikgu: eh,awak dulu asrama ke??form bape?
aku: sye dpt JETS..jempol...n9...form 4 laaa...
cikgu: dah ue nape balik homesick?
aku: xdelah...umi sye suwo balik..sye balik lah...nk wat cm ne...dh dye suwo...
cikgu: eh setahu sye...ibu bape selalu support budak2 untuk stay kat asrama...ni umi awak suwo balik plak...
aku: a'ah.entah lah cikgu...umi sye suwo balik..sye balik laaaa...dah dye suwo...
cikgu: laaah ye ke...taat nye awak...
aku: x kan nk bantah ckp dye plak..dye kan ibu sye...
cikgu: owh...awak ni duk asrama kire awak 8A lah dulu nie..
aku: a'ah...org kanan sye pun 8A jugak...org ujung sne..7A1B....
cikgu: owh..mcm ue...x sangke sye...

muke cikgu ue semase aku membagitau nie...nampak berubah sgt..sbb may be selama nieyh dye x aspect aku dak asrama sebenarnye...may be dye ingat aku ni bodo2 je...agakny laaaa...sebb selama ni pun dye layan aku  cm budak2 biase jek....aku x aspect...lah muke dye terkejut mcm ue sekali....bualan kami bersambung lagi....

cikgu: batch awak bape ramai yg dpt masuk sbp?
aku: 6 org....sye sbpij...kawan sye lagi 3 org g KISAS...2 org lagi masuk MRSM....sowang mrsm melake...sowang agi mrsm muar....
cikgu; owh...ramai jugak..sye ingt...hem...dyowang dulu sekolah rendah mane...?
aku: budak2 ue..sekolah kampung tgh je....
cikgu; x sangke sye sekolah nie ade keluarkan pelajar yg ke sbp...

aku rase cm diperlekehkan betul..phm lah aku sebenarnye selama nie dye pandang aku cm sampah je....hem...skunk dye dah tahu sape budak2 yang x boleyh dilayan rendah...kenapelah manusia suke pandang aku cm sampah jew....aku x phm betullah...ape aku ni nampak bodo sgt ke..nampak aku nie teruk sgt ke..mmg lah aku akui..aku ni cm ayam je..muke pun bodo2 jew...tapi x taulah sampai dyowang anggap aku nie sampah...aku ni bukan budak bodo...bukan aku nk berlgaak ke hape..tapi nampak nye cikgu sekolah high standard ni layan manusia mmg cm ue ek...suke menggunakan dikriminasi..aku ceritakan ni pade rakan sebelah ku..awek..dye ckp...cikgu sekolah menengah mmg selalu mcm ue..menggunakan diskriminasi menunjukkan yang sekolah dyowang lagi baik...aku x paham lah...kire mcm dye x ikhlas untuk ajar kami student "mangkuk2" nie ..adakah begitu??kalo dye setakat nk mengajar sbb nk elaun lebeyh dari YPJ..mmg aku rase kecewa lah..aku x sangke cikgu yang nampak baik cm ue pun menggunakan diskriminasi..sedeyhnye..aku rase cm tol2 terhina kot..yelah...dye maybe pandang aku sebelah mate je selama nie...tapi lepas dye tahu aku bekas budak sbp...dye boleyh pulak gurau2 ngan aku...nampak sgt kelaianan nye...selama ni..aku phm ke x phm ke..mcm lah dye make peduli...aku dah jadi kurang respect pade cikgu2 nie...mereka menggunakan diskriminasi..itu yang aku x minat...hem..kalo cm uelah gayanya..sampai bebila usaha kami yang mcm merangkak nie x berjaya...sedeyh kan kalo korg dh dgr nie...korang fikir2 lah...aku x suke org org lain dgn rendah.....mcm lah kite bgus sgt....sapelah kite nk menentukan tahap kualiti seseorang..Allah pun maseh dlm pengiraan untuk menilai hamba2 nye..apelah dayanya kite manusia yang kecil je nie...sepatutnye kite ni sedarlah diri...supaya kite selalu ingt..yang terbaik hanyalah Allah...aku harap..moga cikgu2 dri sekolah bagus2 nie..xdelah anggap kami budak sekolah biase mcm sampah..sbb buktinye kami dah ade..sekolah biase lagi berjaya dri student sbp....contah paling kuat ialah..AMALINA CHE BAKRI...dye satu2nye contah yang mampu menonjolkan sape budak sekolah biase sebenarnye....jgn pandang rendah pade kami..aku cabar diri aku untuk dpt best result untuk admath spm kali nie..aku nk tunjukkan yang even aku dah kuar sbp..aku mampu bersaing dgn student sbp....
INGAT..KAMI SAME..CUME NAME SEKOLAH JE BERBEZA...WAHAI CIKGU ADMATH TUISYEN KU!!!!

2 comments:

  1. woi ko kutuk ckgu addmat aq eh.... hahahahaha... sabo jeklah ckgu tu mulut dye mmang straight forward...

    ReplyDelete