tanggungjawab lelaki...(dari pemerhatian ku)

petang tadi temankan umi aku ke bank...untuk membuat suatu urusan kewangan...aku duduk kat kerusi yg disediakan...petang tadi..ramai betul orang yg masuk bank ue...penuh sgt..sume nk ke kaunter 4...maknenya..nk kuarkan duitlah..umi pun berbaris di barisan yg same..dan maseh dibelakang...kemudian..seorang nenek bersama cucu dan menantunya masuk untuk berbaris di barisan yg sama..tahulah aku dye nk amek duit jugak..menantu dye duduk disebelahku..bersama anak kecilnya...sungguh comel..budak perempuan..baru setahun 6 bulan (setelah ditanya umi kepada neneknya)..

aku terharu dgn sikap bapa muda ini....rajin melayan anak kecilnya...walopun anak kecil ue..tidak mahu duduk...dia bawa jalan2 diluar bank, ambilkan beberapa pamplet berkenaan bank yg berwarna-warni yg mampu menarik minat anak2 kecil seumur setahun lebeyh itu...tak lama kemudian...satu keluarga kecil pula masuk...juga membawa anak kecil tapi aku agak mungkin anak itu berumur 3 atau 4 tahun....ibunya berbaris dibarisan yg menghala ke kaunter 4...ayah nye pula sibuk melayan anak mereka yg satu itu..kali ini anak itu..anak lelaki....comel juga... aku rase mereka baru berkahwen...n maybe dtg dari keluarga yg kaya raya..kerana aku melihat isterinya menggunakan tas tangan berjenama LV...x nampak mcm beli dekat bundle..tapi rasenye beli dekat butik...setelah selesai berurusan....keluarga kecil ue keluar dari kesibukkan yg dialami org yg masih berurusan dlm bank itu...ketika hendak keluar....si suami meminta handbag si isteri untuk dipegang...kemudian barulah mereka keluar dari kesesakan itu..sungguh terharu melihat si suami yg bertanggungjawab...

nilai yang dpt aku pelajari hary ini...x semua lelaki itu tak bertanggungjawab...lelaki...walaupun secuai mana...walopun sekecah mana..bile diberi tugasan ataupun tanggungjawab..pastinya dye akan melakukan yg terbaik...mcm si bapa muda tadi....mukanya jelas kelihatan seperti seorang yg agak bersosial kerana dye membela rambut berekor...namun bile mampunyai anak,,dye mampu mengendalikannya dgn baik..anak tersebut juga tidak merengek untuk mendapatkan neneknye...malah lebyh senang bersama bapanya....lelaki yg baik..aku akui..susah untuk kita temui lelaki yg bertanggungjawab...tapi...kesedaran manusia sekarang sudah tinggi...mereka sudah ade perancangan tersendiri..sebagai seorang bapa..ape yg perlu dilakukan...terutamanya ketika menjaga anak semase ketiadaan isteri....jelas kelihatan tahap kesabaran seorang bapa....bagusnya....

susah nk jumpa lelaki yg mudah ambil berat dan juga selalu bertanggungjawab..tapi bile dah dewase...selalunya..mereka akan mula melakukan perubahan....sudah ramai yang aku telah jumpe..cume kali nie..hati aku lebeyh tersentuh dn rasenye patut untuk dimasukkan kedlm blog...hehehe...aku suke mempelajari sesuatu daripada pemerhatian....manusia perlu sedar....tanggungjawab kite diatas bumi ini banyk..x kire di rumah....sebagai anak2....sebagai pelajar....sebagai pekerja...sebagai ketua....sebagai.pembantu....semuanya mempunyai tugasan khas dan juga tanggungjawab yg berat....malah septutnya kita bangga dgn tugasan dan tanggungjawab yg dianugerahkan....walopun kerja sebagai si penghantar surat....ingt....tanggungjawab jgnlah diamlbil mudah...ini persoalan femes yg bakal ditanya di akhirat kelak...lakukan yg terbaik..sebab kita semua layak untuk mendapatkan yg terbaik...daripade adegan kecil di bank tadi...dapatlah aku rumuskan bahawa...lelaki ue sedar akan tanggungjawabnya...dan x kan lupa apabile sudah sampai masenya...manusia itu unik dan juga mempunyai akal untuk berfikir....suami perlu sedar tangungjawabnya sebagai pelindung untuk ahli keluarga....bapa perlu sedar akan tangungjawabnya yg perlu menjaga anak..membantu isteri yg pergi menguruskan sesuatu hal....aku bebetul terharu...namun..ape yg mampu aku balaskan....x kan lah aku nk puji depan2....senyuman lah yg meleret lah yg menjadi hadiah buat insan2 lelaki yg penyayang ini...hemmmm....moga mereka bahagia...dan selalu tercelik melihat tanggungjawab yg tergalas....bukan kepada lelaki sahaja...perempuan pun sama....jgn pernah menganggapnya beban...anggaplah ia hanyalah usaha menggandakan pahala sebanyk mungkin...hehehe....senyum selalu....=)

No comments:

Post a Comment