aku menyesal sgt-sgt....

ok...hari ni kesah hari insaf sedunia...huhuhuhu..aku nak cerita sesuatu nie.

hari ni aku kuar dengan kawan aku, hujan, kami x dpt buat ape2 pun..aku tunggu dye kat KM...lame jugak tapi aku x bape kesah pun. aku parking moto kat belakang KM ue...then aku lock moto aku dan terus masuk..

bile nak balik,aku ngk helmet aku hilang.aku dh buntu...aku tak tahu nak buat ape.naseb baik ade si hujan..ngan kawan dye...dye tolong aku songlapkan helmet org lain walopun sebenarnye aku ni berat hati sgt nk buat mcm ue...sbb aku x pernah buat mcm ue kat sape2..tapi disebabkan aku ade kelas memandu kul 4 and lagi 10 minit kelas aku dah nak start...hujan tolong aku walopun kerja yg buat ue..kami tahu kami salah..huhuhu aku memakai helmet ue dgn rase menyesal dan x sedap hati sampai balik umah..

balik umah je..ayah aku lom ade agi..dye belum balik.aku bebetul kecut perut...air muka aku sikit pun x nampak senang hati..aku gelisah aje...waktu tu..aku cume harap Allah je yg mampu tenangkan aku.. lepas maghrib ayah sampai umah. mood die memula nampak cm  x berapa baik....aku diam kan aje..umi n adek2 aku yang lain pun senyap..and kami cube tukar topik...lepas dh macam tu..ayah nampak dh cikit okay....lepas ue..keadaan senyap..aku tekad nak bgtw ayah..ape pun yang terjadi..aku nak ayah tahu hal hari ni...x berani aku nak sorokkan semuanya lagi..berdosa aku menipu ayah...cukuplah aku dh buat kesalahan terbesar hari ni..x pernah aku rase serba salah macam tu sekali dalam hidup aku.

aku cerita kat ayah. semuanya pasal yang terjadi hari ni. aku terima je ape yg ayah nk ckp...aku tau mmg salah aku sbb x jage brg ayah dgn baik, lepas ue...ayah x marah...tapi nada ayah tegas..aku tahu....aku mmg salah..aku diam kan aje bila ayah marah...

aku rase rasa amat2 menyesal bile ayah kate

"ko nk kejar ke empunye helmet ue kat pdg mahsyar?"

aku terus terpempam...dan aku rasa amat2 sedyh sbb aku lupe balasan aku dekat akhirat nanti...aku bebetul lupe hukuman yang aku sering ingatkan kat org lain..sungguh ayah dah terapkan ilmu yang cukup pade aku selama ni...aku juga yang selalu ingtkan ayah tentang hal agama.....tapi kali ni sbb takutkan ayah....aku lupe pade ketakutan yang patut aku letakkan pade Allah...ya Allah....aku bebetul sedih dgn diri aku...kenapa lah aku boleyh lupe dgn hukuman yang aku bakal buat nie..

ayat ayah yg itu buat aku rase kerdil sgt dan aku rase bersalah pade semua ni. aku libatkan kawan aku dlm hal ni...aku buat org lain rase ape yg aku rase. aku buat org lain akan ulang kesilapan yang aku dh buat. 

ayah x marah helmet dye hilang tapi dye ckp.

"napa x call ayah, ayah boleyh hantar helmet lain.yang penting jgn mencuri. habes, orang tu nk pakai helmet ape?ya Allah wa....cube matang sikit..kalo dye mencuri ,buat bende yg sama..kau nk tanggung dosa dye..???kau pk x sume tu..???sbb takut kan ayah, kau sanggup mencuri..ayah x ajar kau mencuri ...ayah kalo balik sembayang jumaat selipar ayah hilang..ayah sanggup balik kaki ayam dri ambil selipar orang lain.. biar org buat kite...kita jgn buat org...."

aku terus menanges bile dgr ayat ue....aku rase sedih dgn diri aku....sbb nk sedapkan hati ayah..aku lupe balasan Allah pade aku....

ya Allah...berdosanya aku pada Mu...keran aku dah melibatkan dua orang sahabat ku dalam hal ini dan mungkin membuatkan mangsa ku mengulangi kesilapan yang aku sama...aku bebetul menyesal yaAllah..kau ampunilah aku ya Allah.....ya Allah..kau temukanlah aku dengan pemilik helmet tersebut...aku mahu pulangkan semula...aku x mau menyimpan harta yang bukan milik ku.. ya Allah kau bantuilah aku mencari empunya helmet..dan berikan aku kesempatan untuk menemui pemilik helmet ini ya Allah....aku mohon kepada mu..HANYA PADA MU AKU BERSERAH.....AMIN..~


No comments:

Post a Comment