terlanjur bukak majalah shawl...

aku pagi tadi...kene carik budak koir..lepas ue....aku balik kelas..sume org ngah wat keje...so aku duk tempat aku semula sbb nye...aku penat n sdis ebabkan kerja aku dah siap..aku leak jelah...aku bace mjalah yg ade kat bawa  meja awek..mcm menarik..rupenye majalah pasal cm ne kai shawal...huhuhuh...sungguh menarik..hahahhaa....aku pun dgn suke dan sng hatynye...bukaklerrr..awek tido..ZZZZZZ..hehehe...aku bace2..sampai lah satu page nie...aku rase menarik sgt....meyh sini aku tulis..korang bace au..

"ayah,anak dan keldai..."
(tajuk dye)

di cerita kan sebuah kesah terdapat seorang ayah, seorang anak dan seekor keldai di sebuah kampung...mereka mahu ke destinasi mereka....si ayah menyuruh anaknye menunggang keldai itu, manakala dye akan membawanya...berjalan lah mereka....sehingga tiba di satu perkampungan yang pertama...penduduk disitu mengutuknye..kate mereka...kenapelah si anak sanggup membiarkan ayahnye yang tua berjalan kaki...sdgkan dye duduk diatas keldai...anaknye hairan...si ayah plak x sedap haty..maka bertukarlah mereka...si anak membawa keldai  manakala si ayah menunggang keldai...berjalan mereka sehingga  tiba di satu perkampungan yg kedua ....penduduk disitu mencemuh mereka,kate mereka...sanggupnye si ayah membiarkan anak yang kecil..membawa keldai..sedangkan ayahnye senang berduduk diatas keldai...si ayah semakin hairan dan rase bersalah...maka disuruhnya anak itu naik ke atas keldai...maka berjalan lah mereka lagi...setibenya disatu perkampungan yang ketiga ....penduduk disitu mengutuk mereka lagi...kate nye...sampai haty manusia menyeksa binatang selemah keldai..dah lah kakinye pendek..jalan pun perlahan..sepatutnye...salah seorang dari mereka turun bagi meringgankan beban si keldai...si ayah dan si anak itu tadi..turun dari badan keldai..dan berjalan sehingga tibe di satu perkampung terakhir..inilah perkampung yang mereka mahu tujui...sampai disana....semua penduduk ketawe melihat mereka...kate salah seorang penduduk disitu..."apekah kau bodo sgt..kan kau dah bawak keldai....tunggang jelah..yang kau berjalan buat ape..kan penat....?"si ayah baru terfikir....masalahnye..mereka dah sampai dh pun..tiade lagi perjalanan selepas itu...

pengajarannye kat sini:
....kite x boleyh nk puaskan haty sume org..ape yang kite buat..pasti akan mengundang perbualan manusia disekeliling kite..make....jadilah manusia yang berpendirian...dan tahu berfikir bagi menyelesaikan masalah. seperti ini...sepatutnye..si ayah menjelaskan kedudukan sebenarnye...kan senang..x perlulah dye turun...ganti plak ngan anak dye..last2  berjalan jek...haaaaiiii.....kalo kite rase kite nk buat bende yang betul..pedulilah kate org....setiap manusia ade pendapat dan pandangan mereka sendiri...kite x kan mampu memenuhi permintaan haty org..tapi kite mampu memenuhi permintaan haty kite...sbb ianya diri kite..nk hargai diri sendiri..kene lah memenuhi permintaan haty kite sendiri..barulah kite akan rase puas haty dan merasai nikmat punye hidup yang gembira...sbb..yelah..pemintaan haty kite dh penuhi...mestilah rase gembira...tapi jgn minx yg bukan2 plak...buatlah yang baik....walopun x dpt nk puaskan haty org...puaskan haty sendiri..kire ok ape...boleyh nk puaskan haty org..janji haty sendiri x tersepit..kalo tersepit..X PAYAH!!




cam cawan2 nie...naseb baiklah ade kaler beza2...kalo x...mati jugak ak nk wat pilihan..yelah..kawan-kawan aku ue...sume ade taste tesendiri..hai..naseb baiklah...comel kan...cawan2 nie...aku suke sgt...cute je....aku punye warne birulaaaa...ape agi..hehehhee....dah2....yang penting bende bukan untuk aku pun..untuk hadiah org...hehehhe....cam ne...ini je yang terbaik..kehkehkeh....harap suke lah adek2 ku...

No comments:

Post a Comment