Jangan pandang rendah pada form 6!

salam sume nyeeeeerrrr...

HAHA...sehat dok???hehehe..haha...ok2...asyik gelak je...hapah bende aku x update kang..hehehe..oklah hari ni 25 april. KEPUTUSAN MATRIKULASI DAH KUARRRR!!..

and aku dengan suke cita-cita membagtw kalian semua yang aku  DAPAT MATRIX!!! YEAHHHH!!! hahaha..alhamdulillah......program satu tahun ,sains fizik ..jeng3...cm gile ayam aku amek kejadah ue...gile lah..aku cm powerlah sgt fizik ue..HAHHAH...oklah..

and hary ni jugak, keputusan untuk student stpm kuar. RAMAI YANG GASAK MENGEPOST KAT SINI..HEHHEHEE...i mean facebook laahhh...hehhee..sukenye bile ngk kawan-kawan aku yg dpt form 6..tapi yelah..aku x dpt bende ue...cm terkilan jugak...ape lah haiii....aku tak tahu lagi , aku nak pegi ke tidak...sbb aku menunggu UPU and IPG. so....TGUUUUUUUUUUU.......

tapi aku x taulah..kenapa org suke sgt banding-bandingkan kelayakan yg dyowang ada...bagi aku lah kan STPM tu baik, n takdelah teruk sangat..aku cukup pantang dengan orang yang memandang rendah pada STPM...cukup pantang sbb bagi aku STPM tu lagi matang and lagi tabah.aku dah jumpe bnyk contoh. ko tau, budak-budak stpm ni dyowang lagi matang and pendedahan dyowang terhadap universiti lagi baik and jelas...and kalo korang nk tahu lah kan..sbb ape budak-budak matrik kebanyakkannye masuk universiti kedua.(UMP,UNIMAP,UNISZA,UMK,UTEM,UMS, UNIMAS)..sebb dyowang xde pendedahan yg lebeh jelas tentang kemasukan universiti, and sebab takutkan compititor. dyowang pilih universiti kedua padehal dengan result dyowang, dyowang layak untuk ke universiti pertama (UM,UKM, USM,UTM,UPSI,UPNM).tapi disebabkan kurang pendedahan dan juga kurang matang dalam mengisi UPU, *letak kat universiti kedua* telah merugikan diri dyowang sendiri.pendedahan yang cikgu kaunselor berikan dekat sekolah, lagi banyak berbanding pendedahan yang cikgu2 dekat matrikulasi bagi.

aku x amek contoh jauh, aku dulu duk sbp sekejap je. 2 minggu ..lepas tu aku balek ke sekolah biase.aku dapatilah kan...ramai student sbp yang x bnyk pengetahuan tentang sume peluang kerjaya and sambung belajar cm ni..dyowang just tahu. upu, matrik,asasi, stpm dyowang dh x padang dah..bagi dyowang cm xde kelas....agaknye..<--besar aku mention ni...so jangan nk terase sgt...aku pun x tak tau lahhh.pastu bile x dapat upu atau matrik. amek universiti swasta. padehal ade lagi jalan yang lebih jimat and menjamin mase depan yang lebeyh baik iaitu form 6. but yelah..terlalu jaga status...bagi dyowang.

"ala...g sekolah agi, kai baju sekolah agi. bosan laaaaaahhhh"<--mungkin korang sendiri ade rase bende cm ni...so...pk sendiri.

bagi aku kat mane pun kite dicampak, sebaiknye kite menggunakan peluang yang ade dengan baik untuk masa depan kita sendiri. bukan apa. nanti yang teraju hidup kita bukan orang lain, kita jugak..so kalau mase depan kite diaturkan orang *maksud aku kat sini, kite biarkan je org yg membuatkan pilihan untuk kita* sampai bile2 pun kite takkan matang dan berdikari,kita x tahu rase turun naik , gagal dan berjaya. , takkan rasa sbb dah biase duk ataskan, kalo korang duk atas and maseh ingt tanah yg dipijak..aku rase korang akan ok walau hidup melangit but, kalo dah rase awangan ue korang yg punya...sampai mase t, ade kapal terbang sengaja datang ganggu korang main diawangan...n..you fall...time tu, x leyh terima kegagalan..sbb dah selalu duk atas....hermmmmx jadi apelaaaa....

kajian aku selalu tepat, alhamdulillah sbb aku hidup dikalangan manusia-manusia yang  berpengalaman tentang hala tuju dan masa depan. dan dtg dari bermacam-macam sudut. 


nama : nur syaffiqah syazza binti azli
fb : syaffiqah syazza


akak aku sendiri dtg dari STPM  and keputusan stpm dye ialah yang paling membanggakan..akak aku bukan seorang yang hebad sejak awal atau mmg bijak..dye berusaha keras untuk membanggakan ayah and umi aku.aku nampak effort dye sejak sekolah menengah , sejak spm. but dia tabah..umi and ayah x pernah salahkan dye even dapat 1A je mase tu...ayah guide kakak aku untuk masuk form 6...ayah ckp

" ini jalan terakhir.akak mesti buat yang terbaik sbb lepas nie dah takde lagi."

aku yang selalu dengar motivasi bersama ayah tersayang jadi aku dah biase untuk memberikan sepatah 2 kata dalam hidup..kalo orang tanye aku boleyh jawab dengan yakin akan pendapat aku sendiri.

*ayat cam bongakk lah plak* ehem tukar2*

aku rase kalo orang tanya aku cm ne nk uruskan semua ni, insyaAllah aku boleyh bantu...akak aku menjadi top student untuk kali terakhir dye dimedan perang dan sebabkan itu, akhirnya dye mampu membanggakan ayah and umi yang selalu menunggukan saat indah muncul dlm hidup dye..cm amek result stpm tulah...itulah saat indah dye...aku x mau ckp bnyklah....akak aku nye UPSR, 2A je,,,kawan dye sume 3A, bapak aku boleyh lek agi..bagi bapak aku, UPSR ni x bawak kemana-mana...bukan bermaksud bapak aku bior kan akak aku dgn dunia kecil2 nye sendiri.but ..dah mmg dpt mcm tukan..x kan nk ubah....PMR plak, akak aku dapat 1A je....maseh lagi go on dengan tingkatan 4, SPM, dye dapat 1A jugak...

kalau kau lah kan, ko mesti rase pergh budak nie bebal nak mati, bodo gile....ape yang dye buat..gile x berkembang pale hotak dye. and maybe certain mak bapak dah give up dah dengan anak dyowang...lepas ue gaduh..

"bab yang bebal2 nie mesti ikut keturunan awak"

-->kat sini suke aku mentionkan bahawa kebebalan ue sebenar titik permulaan untuk dia sedar yang dia perlu mencari jalan aternatif lain untuk berjaya<--

..then akak aku layak untuk ke form 6....azam dye tahun tu,untuk buat paling baik dye... jumpe kawan-kawan yang baru yang sama-sama bersemangat mencapai matlamat untuk sama-sama masuk U, even dyowang tahu kejadian seperti itu satu bende yang mustahil but, dengan usaha yang gigih tanpa henti selama 2 tahun..menahan cemuhan orang yang menganggap budak form 6 sebagai budak kelas kedua....menahan sebak haty bile kawan-kawan berlayar ke universiti, untuk lanjutan diploma..akak aku maseh lagi menyandang beg sekolah adidas biru, memakai baju kurung sekolah, kasut hitam pallas. ngusung fail-fail ke sekolah tiap-tiap hary demi mase depan yang bakal digenggam nanti...Allah nampak usaha akak aku selama 2 tahun struggle dalam STPM. sikit pun dye x gentar. even dyelah manusia yang paling kecil saiznya. tapi fizikal bukan lah gambaran sebenar kepada semangat. even bdn dia kecik,semangat dye kuat mengalahkan badang..misinya hanya satu, universiti akan ku jejakan kaki...inilah cita-cita dye...

Allah nak tunjukkan kehebatan orang yang rajin berusaha, akak aku dapat pointer 3.75 dalam STPM dye..meletakkan dye sebagai  orang ketiga terhebad sekolah. dan sekarang dye menuntut di jurusan Bahasa Melayu di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).<--bakal cikgu, cita-cita dye dari kecik...menuras mcm ayah jugak!...orang pertama dan  kedua mendapat pointer yang sama. 3.85.aku sebagai adek dye..cukup bangga dengan apa yang dapat sekarang ni, apa yang dia kecapi selama ni, dye usaha dan dia dapat..

dia tahan cemuhan orang, pandangan manusia terhadap student STPM.dia teruskan misi dia.. dan tahu x....hampir 20 orang student STPM batch dye , masuk ke universiti pertama. kalau kau, kau x bangga ke???aku tanye sikit..selepas berhempas pulas dari form 1 sampai form 5. form 6 baru rase nikmat kajayaan....ko x rase cm lame gile an...dengan pandangan manusia terhadap taraf kita, dengan cara pembelajaran yang berbeza,tapi sikit pun x patahkan semangat akak aku yang skunk menjadi manusia popular kat UPSI tu...rezeki dia murah..aku selalu doakan dia.....

UPSR, PMR, SPM...tu sume wayang.....yang penting endingnye nnti. pkkan ayat aku ni..bukannya aku maksud lepas ni x yah belajo pandai-pandai...pesan ayah yang aku ingt sampai mati aku rase. JADI ORANG BIJAK, BUKAN ORANG PANDAI..but ape yang aku nk mention kat sini..selalu buat yang terbaik dlaam semua peluang yang kita ada. test apa sekalipun, ujian apa sekalipun. kite kene tempuh dengan sabar dan tabah,,,ini semuanya dugaan...jangan menyesal bile x dpt keputusan yang bagus, jangan rase menyesal bile kite terpakse masuk ke form 6 untuk teruskan impian kita, sbb Allah lagi tahu apa yang terbaik dan layak untuk kita hamba yang lemah. rezeki kau tahap situ dan kau mampu dapat lebih HANYA DENGAN  kau berusaha ...so..usahakan lah sampai berjaya..insyaAllah..dengan jalan yang Allah aturkan pada kau, kau akan dapat kejayaan yang kau impikan selama ni,

kalau kita pandai bawak diri, campak sekolah juvana pun,kite boleyh berjaya...caya lah cakap aku sbb, manusia yang tahu untuk jadi matang, dia x perlukan suasana mempengaruhi dia..dia yakin dengan diri dye je, semuanya dah cukup..harungilah ape pun..kau tetap akan berjaya..budak bijak, dia berjaya tak kira tempat. yang penting diri dia dan masa depan dia..apa yang penting sekarang ni.buat pilihan yang terbaik, lepas nie kita akan terima bermacam-macam lagi tawaran yang dah disediakan...kite pilhlah yang terbaik untuk diri kite..buat solat istikharah banyak..mintak petunjuk....kalo ada peluang yang cerah depan mata...cepat-cepat grab..sebab korang kene ingt...sekali dye dtg..dye x kan dtg kembali..mase x boleyh diputarkan ..jadi... sekali dia datang, dia kan pergi jua..

bukan aku nak jadi jahat kat sini..band student2 matriks..but ini ialah facts yang nyata....even aku baru habes sekolah menengah, but aku rase, aku kene sedarkan manusia-manusia yang selalu sangat memandang rendah pada student STPM. bukti yang nyata dah banyak...banyak sangt..but kalo maseh lagi dengan prinsip korang memandang rendah pada kelayakkan orang lain maseh lagi pandang sebelah mata dengan STPM. memandang rendah pada STPM...silap besar lah weyh...kemasukan ke universiti, dyowang yang dipandang dulu...jadi jangan silap perhitungan!...manusia tu dilahirkan punye kelebihan. takda manusia yang tak de kelebihan. semua manusia ade baiknya, ada gunanya. jadi..cukup-cukuplah pandang rendah pade student STPM..DYOWANG LAGI MATANG DARI KORANG SEMUA OK..<--kenapa aku tulis cm ni...satu hary nanti korang faham...

#bukan nak emo tak tentu pasal, cume just regret dengan rakyat malaysia yang x pernah nak ubah pandangan yang entah apa-apa tu,kalau betul STPM x bgus. dah lame mansuh lahhhh-kerajaan bukan bodo kot,agak lah weyh#

^tulis dengan nada sinis dan menyampah, even selsema, batuk tahap dewa dan pening kepala yang melampau.^



No comments:

Post a Comment