master of study..haha..isi dalam jugak!

salam sumenyerr!! wiki-wiki~..budak demam nk lontarkan pendapat nie..hehehehe...

ok cam biase ptg-ptg gini aku ngk citer MASTER OF STUDY-citer korea nie. dari kul 3.20 ptg sampai 4.20 ptg.hehehe. dekat KBS WORLD.citer nie mmg seronok. korang ngklah ea.(aku saje post sebab kawan aku sowang ni tgh nak gile citer korea...der..wa suggestkan lu citer ni..ngk tau) berteraskan sekolah 100% dan setiap kali ending dye, dye ada tips belajar yang berkesan..kalo korang nak tahu citer ni dah lama dah..but dye ulang balik kat kbs world dengan waktu yang lebeyh sesuai untuk aku ngk..hehe..dulu mase dia main tgh mlm sgt..aku nk buat revision pun x jalan.hehehee. then ni free kan..boleyh lah aku tebus dosa-dosa nak tgk citer korea..dah lame sgt x ngk citer korea ni kau tahu x...rindu gile..hehe..aku x minat dgn lagu korea-korea nie..but movie dye..drama dye..aku layan lahhh..heehhehe..



citer nie penuh dengan kata-kata semangat, and semua scene yang dye tunjukkan ialah kaedah-kaedah untuk belajar dengan berkesan.. dalam citer ni dye gune 5 orang pelajar je sbb dye nk push up pelajar tukan so..dye xde lah amek banayk2 sbb nantikan x jadi ape2 pun...budak2 nie...kite kene follow up selalu..barulah...budak2 nk exam ni pada aku perlu dibasuh hary2 barulah dye menjadi..kalo dibiorkan saja..mmg taklah...mmg bagus.and aku sarankan budak2 nk spm ke..nk pmr ke.ngk citer nie..biar kasik semangat sikit nak belajo tu.hehehe....ni bukan ape..sekali release tension..sekali jugak untuk dapat kan idea baru.aku pun dapat idea untuk mengajar budak-budak.<--yelah cita-cita nak jadi cikgukan..so.kene carik idea mulai skunk.yang berkesan dengan environment skunk yang cm haru nie.hehehe..

yang paling utama sekali kalo nak berjaya kene ade kesedaran..KESEDARAN tulah yang boleyh membawa seseorang itu berjaya . kalo x de kesedaran mmg tak lah..kesedaran tu lah yang paling utama sekali. kalau tak de kesedaran apa pun yang kita buat..sia-sia..xde gunenye pun ...mcm mane nk carik kesedaran??? herm..let me check first...hermmmm....ok..!!soalan-soalan yang aku nk korang jawab ea...bace kat bawah ::

a)korang dah puas hati dengan ape yang korang ade skunk?
-kalo puas..x yah jawab yang bawah2..sbb org yg puas selalunya x reti nk bersyukur dgn ape yg dia ade...and dye akan buat dek jelah sbb dye dah ade sume an..so x payah buang mase nk bace entry kat bawah-

b)pernah tak rase tercabar dengan kawan-kawan korang yang bergasak-gasak untuk exam dyowang?

c)ko tak rase hina ke bile budak-budak sekolah lain asyik banding-bandingkan korang selama hidup nie...? suke rasa hina?

d)sanggup terima cacian orang-orang sekeliling...dengan ayat "dah lah muka buruk....family porak peranda....anak plak x nak belajo....miskin plak tu! bodo memanjang..nanti esok-esok..anak-anak pun mcm tu. keturunan tak mengembang.." sanggup kew?
-at least kalo muka buruk pun, biar otak ue ternak sikit...yg biijak-bijak.. ade jugak org kaya tapi anak dye lembab..sbb ape...sbb KEBIJAKSANAAN  BUKAN DIWARISI, TETAPI DICARI.<--ingat ni-->

e)ko x rase nak buat perubahan dunia ke?
- sbb perubahan dunia sentiase ade ditgn kite, cume tahu gune dgn x tau gune je-

f)kau sanggup nak nengok adik-adik kau rase hidup yang skunk? yang merana? yang sakit jiwa mcm nie? sanggup?

#jawab sume soalan yang x bape bnyk ni and lepas tu, refresh balik..ape yang korang dah buat selama ni. ade perubahan x? ade peningkatan ke x? penah fikir x sume ni akan mempengaruhi korang dalam mase akan dtg? penah fikir x yang cabaran mase depan bukan mcm ape yang korang nampak skunk nie? penah fikir x yang kat luar tu ramai yang bijak...so..kalo kite x berubah skunk..bile???? bile dah tahu korang akan jadi papa kedana..bila korang dah tahu yang korang akan merase hidup yang sama mcm ape yang korang rase skunk nie??? hidup susah...nk bergaya pun x de duit....so...kalo nk bergaya....kene study betul2....then carik keje lumayan...dan barulah korang  boleyh bergaya...

1-KESEDARAN
2-JANGAN PUTUS ASA
3-GIAT BERUSAHA
4-TAHU KELEMAHAN DIRI-elakkan nye dan cari jalan penyelasaiannya-
5-ANGGAP KAWAN-KAWAN TUE PERSAINGAN YANG SIHAT
6-PERGI KELAS-KELAS YANG DISEDIAKAN-redah je...walopun bukan untuk korang, xde cikgu yang nak marah budak-budak yang sanggup bekejar untuk mencarik ilmu lahhhh.....masuk je..-
7-JAGA PERHUBUNGAN DENGAN ALLAH DAN MANUSIA-pk sendiri..dah besokan..bnyk sgt..x terbaca nnti-
8-HORMAT CIKGU-CIKGU-even x minat subjek dye...hormatkan dye..insyaAllah lulus baik-

#kalo korang gune sume yang aku buat ni and berjaya, sharekan dengan orang lain. jangan simpan sowang. and jangan bagi feed back kat aku balik..diamkan aje..korang rasailah sendiri.itulah pengalaman korang#

zaman skunk ni kalo bergaya pun atas duit belas mak bapak..kalo gune duet sendiri (means korang dah keje) bape sen sgt berbanding dengan  keuntungan yang kau bakal dapat hanya dengan belaja sungguh-sungguh...demi mase depan yang gemilang....kalo dah besar nk bergaya..lain ceritanya..duet kau sendiri..kau rase puas..and dulu mase muda..belagak kai moto je...but mase tu nanti..ko siap boleyh beli kete kebal..cume x boleh beli je an..sbb JPJ x bagi gune kat jalan raya.(payah dyowang nk repair jalan kang)
^kiasannya cm tulah..

kgkdg aku rase kaedah2 yang disiarkan dlm citer ue patut digunakan pade sekolah asrama (SBP jugak dpt benefits)...herrmmmm..yelah kalo sekolah harian biase nie..susah sikit. sebab kite ni jenis pegi balik, pegi balik..so nk gune sistem kurungan mcm ni..mmg susah lah..but kalo asrama..aku rase boleyh sgt! kalo student tue jenis yang kuat iman, pandai jaga diri..mmg dye lah yang paling success sekali sbb dugaan sekolah biase nie lain sikit..truly lain gile...kite bercampur dengan budak-budak yang bukan seangkatan dgn kite. budak-budak kelas bawahnye lain..yang kelas sederhana nya lain...then pale dyowang pun beza-beza. so kalo dia duk sekolah harian biasa , lepas tu dapat result yang the best..maknanya dye mmg terer lah...sbb truly aku ckp beza....lain plak dengan sekolah asrama penuh, MRSM tu sume...kite dah duk dlm tu,dah diternak otaknya untuk jadi pandai..dyowang mmg dah diajo untuk jadi bijak..so result mmg selalu gempak..kita yang budak sekolah biase nie x payah lah nak ngade2 bandingkan diri dgn mereka..tentulah x setaraf...apo ea....

kite kene sedar diri kite ni duk ane..pijak atas tanah ape..bile kite sedar mane kite duduk, how is our life going on???? barulah kite akan sedar dengan cepat and pkkan mase depan kite sendiri. automatik. truly cayalah ckp aku..ade jugak faktor-faktor yang mampu membawa perubahan yang baik, kawan-kawan, family, and maybe gf or bf..itu mmg mempengaruhi..kalo 3 makhluk utama nie ade masalah dengan kite, mmg bahaya..sbb kite boleyh terganggu sgt2...sbb kite sekolah harian kan..hari-hari kite face bende nie..balik umah, kat sekolah.so..dugaan memang besar kan.so..kalo ade masalah kene selesaikan cepat-cepat..kalo tidak memang memerangkap jiwa lah..

kalo duk sekolah asrama, probs paling banyak pun kapel ngan kawan-kawan je...kalo duk umah nie..dgn dgr mak bapak bertekak lah..adek2 menangis lah..*kalo yang ade adek kecik*..lagi haru an...so...mmg payah..dugaan nye besar...(sebab tulah aku suke stay kat sekolah sampai kul 5 dah mcm budak asrama plak) balik umah t kul 6...style aku belajo mmg macam tu,,,12 jam mmg duk sekolah je..x reti nak balik..hehe...and kaedah cm nie..mmg boleyh bawak budak-budak pegi jauh..betul aku cakap..sbb aku study ue bukan lah sowang-sowang...kgkdg ue mmg sensowang lah sbb kawan-kawan aku bz sgt..lepas ue bawak RC (walkman)  aku then aku gasak sensowang dlam pustakaan sampai kul 5..gi lah mkn kejap..seludup masuk pustakaan..hehee...pengawas kat situ kenal aku sape dah..so..lepas ajelah..no hal...chipsmore lah, jemput2 pisang lahh..janji mkn..so..kalo study dgn aku..mmg mewah mkn r..HAHAHHA...mmg dah style aku..belajo sambil mkn..hehehe..kalo sengkek...diam2 jelah...but selalu x sengkek..sbb bile aku g sekolah pagi...aku bawak duit..and aku bawak bekal sekali..*dah 4 tahun aku x pernah g kantin* sbb sesak sangat...2000 orang kot student sekolah aku..sesi pagi je 1500..x mampos...so..baik aku duk kelas aku..mkn sampai kenyang...ahaha..lepas ue balik hang jap dekat pustakaan samapi kul 5..lepas ue..check out lahh..hehehehe...yang penting studylah, bukan duk meroyan mcm gile kat sekolah waktu ptg-ptg..lagipun sekolah aku ade 2 sesi..sesi pagi..sesi ptg..so kalo sesi ptg ue budak junior an..soooooo kenelah jage adab sikit..adek2 nak belajo kot..agak-agaklah kan..duk pustakaan pun x leyh bising selalu an..hehehe..

tanya koko aku???koko aku buat sabtu je...latihan koir aku pun buat petang..so..kalo seminggu ue...ade latihan koir..aku study kejap jelah kat pustakaan ue...hehe...2 jam je..lepas tu gi latihan koir plak...hehehe...kene pandailah set time kite cam ane an...aku mmg menggunakan waktu aku untuk sekolah aje..hehehe..kalo ade kels tambahan ptg2...aku x yah lah stay kat pustakaan lame2..kul 3 kelas start..so..pegilah kelas lepas ue...ternak otak sikit.....aku..ni..sume kelas tambahan aku pegi...yang bukan untuk aku pun aku sebat..HAHHAHAHA...suke lah aku nk ilmu..kenelah pandai chong..hahahaha...ZZZzzuuuSSSSS!..hahaha....ala...budak2 yang sepatutnye g kelas tambahan x nak pegi..kasiklah aku yang bodo dan bebal nie..mesti lah boleyh an..hehehehe...lagipun aku x pernah tusyen luar sepanjang2 aku hidup kat sekolah ni..SEBAB..bapak aku x percaya tusyen luar..so..mmg aku x pernah tusyen luar but alhamdulillah...result aku lom pernah kecewakan ayah or sape2...alhamdulillah..and aku selalu akan buat yang terbaik dlm hidup aku untuk TIDAK SESEKALI mengecewakan parents aku dengan result aku.azam besar ni!!!!..

kalo x boleyh gune care ni..gune care lain..alternatif der.....aku akan usaha sampai aku mahir..cam tulah..bile aku sedar kawan-kawan aku sume duk sekolah yang bagus-bagus an...rase tercabar ,ade saingan yang melampau pandai sgt..and itulah yang jadikan aku ni kuat sangat berusaha...kat meja aku penuh dengan kate-kata semangat..bukan setakat meja belajo kat umah aje..kat sekolah pun sama...dalam kelas..meja aku lah yang paling kemas..hehehhee....nk ckp cm ne an...mmg bersih..cehwahhhhh......haha....tapi bile belajo..meja kawan-kawan aku pun jdi mangse ..xde toleransi langsung dah mase ue...HAHAHHAHAA..pakai sebat...*minx maaf zahidah and awek...hehehhee..meja hangpa selalu jadi mangse aku...*
bz an aku?? hahhaha...ini time rehat..ngk sume org x de...bagus untuk study.
-->pengawas yg x menjalankan tugas<--HAHAHAHA..


alamak dah jalan jauh nie..citer pasal zaman aku sekolah plak..mane tak nye..dah mmg jiwa sekolah dari kecik sampai beso..HAHHAH...redho jelah k..ape yang aku nk ckp padehal ialah kesedaran untuk study..hehehe..dekat sekolah aku belajo macam-macam...hehe..sampai boleyh jadi kaunselor tak berbayar dekat facebook nie haaa..aturkan list UPU org..suke2 jew aku ni..but aku rase bangga sbb dapat bantu ornag lain..hehehe..yelah mereka memerlukan aku kan..so..ape salah penanam anggur nie tolong buat amal sikit...dengan harapan..Allah akan membalas dengan memakbulkan doa aku untuk ke overseas.
<--permintaan tgi sgt..gayat!..hahahaha..

haishhh...bile ngk citer nie tiap-tiap episod..naik rindu plak aku..haishhhh...apo lah ea....rindu dgn sekolah...rindu dgn stress yang dtg kat kite bile kita nak exam.lepas tu dengan xtvt sekolah yang padat...yang entah ape-ape ntah..hehhee...sekolah harian cam aku nie..xdenye nk merasa full time study.hahaha..ade aje mase lompongnye..hehehehe...buat itulah..inilah..mase sekolah yang paling seronok..

so..saranan aku sebenarnye..ngklah citer MASTER OF STUDY NI....!! sekali mereleasekan tension and mendapat tips berharga untuk mase belaja kowang. kat KBS WORLD TAU!! kul 3.20 ptg sampai kul 4.20..ehehe....ngk2!!!

*eh lupe nk tulis, citer ni mendapat sokongan ibu bapa warga2 korea..so ape kata invite mak bapak korang sekali..at least dyowang tau yang korang ni ngk citer yang berfaedah untuk mase depan...ok?? ~wink-wink~


No comments:

Post a Comment